شباب تعاون زراعى | المعهد العالى للتعاون الزراعى



حكايات مصريه 100%

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

جديد حكايات مصريه 100%

مُساهمة من طرف محمد سلامه في الأحد 25 أبريل 2010, 11:55

النهارده معانا موضوع جديد بالرغم من انه معروف من زماااان بس يا ترى بيتكلم عن ايه ده اللى هنعرفه مع بعض..........

777
77
7
7
77
7
7
77
7
7
7
77
7
7

{{{ حكاية الملوخية أم تقلية }}}

طبعاً كلنا نحب الملوخية - انا عن نفسى لم أقابل من يكرها الى اليوم - وخاصة لما تكون طازة بالتقليه اللى ريحتها فايحه وما يبقاش للملوخية طعم إلا لما الجيران يشتكوا من ريحة التقلية

لكن كم منا يعرف أصل الملوخية وتاريخها ؟؟

الملوخية (بالإنجليزية: Corchorus) هي جنس من النباتات الزهرية تضم من 40 إلى 100 صنف. تتفاوت أطوال سيقانها وتزرع من أجل أوراقها التي تستخدم في عمل طبق الملوخية. لها أزهار صفراء صغيرة تنتج عددا من البذور.والملوخية من الأطباق التي تختص بها أكثر من بلد من بينها مصر و بلاد الشام و تونس . ولكن تعتبر اكلة الملوخية اكلة مصرية قديمة وانتقلت الي البلدان العربية تباعا

وهناك عدة روايات تتعلق بنشأة الملوخية ومعرفة الناس بها
أما الرواية الأولى فقد أوردها (بلينوس) الذي عاش في القرن الأول بعد الميلاد أن الملوخية كانت تؤكل في زمانه في الاسكندرية. ويقول البعض انها منذ عهد الفراعنة (الاسر القديمة) حيث كان الفراعنة يظنون انها نبات سام وعندما احتلت مصر من قبل الهكسوس اجبروا المصرين على تناولها لاخفاتهم واذلالهم وعندما تناولوها أعجبهم طعمها و ظلت حتى الآن . وقد منعها الفاطميون على أساس أنها كانت أكلة مفضلة بالنسبة لمعاوية.

أما الرواية الثانية وهى عكس الأولى تماما فقد ورد فيها كما تذكر لنا كتب التاريخ هو أن الخليفة الحاكم بأمر الله اصدر أمرا بمنع أكل الملوخية على عامةالناس وجعلها حكرا على الأمراء والملوك فسميت (الملوكية) ثم حرف هذا الاسم إلى اسم الملوخية·

فى حين أن هناك رواية ثالثة تقول أن أول معرفة العرب لها هو في زمن المعتز لدين الله الفاطمي حيث أصيب بمغص حاد في أمعائه فأشار أطباؤه بإطعامه الملوخية وبعد أن أكلها شفى من المرض فقرر احتكار أكلها لنفسه والمقربين منه وأطلق عليها من شدةإعجابه بها اسم ( الملوكية) أي طعام الملوك وبمرور الزمن حرفت التسمية إلى الملوخية

على أى حال ولو حد سألنى عن رأيى فى ترجيح أحدى تلك الروايات الثلاث فسأقول له ليس المهم ما هى الرواية الصحيحة ولكن المهم هل طبق الملوخية موجود ولا لأ

وهناك عدة خزعبلات تتعلق بطبخ الملوخية كما نقلت الينا عن الأجداد
فمثلا من العادات المصرية الخالصة فى طبخ الملوخية هى ( الشهقه ) عند إضافة التقلية الى الملوخية ( الطشه )
وهى من العادات التى لم يعرف لها أصل ولكن الكثير من النساء فى مصر يعتقدن أن الملوخية لا يكون لها طعم الا بعد هذه الشهقه

وهناك أيضاً عادة عندما تفشل السيدة المصرية فى صنع الملوخية - الملوخية تحتاج مهارة خاصة تختلف من إمرأة الى أخرى - فأنها تقول أن الملوخية ( إتنظرت ) بمعنى إتحسدت ولهذا ( باظت الطبخة )
طبعاً هؤلاء نقول عنهم المثل المصرى القائل ( حجة البليد مسح التخته ) أو ( دلقوا القهوة من عماهم قالوا ده الخير جاهم )


ـــــــــــ منقول للافاده ـــــــــــ



شباب عرفاني متأصل
إديّا معاكوا هنحصل
تعاون زرعو متفصل
ومستقبل تاريخهُ بانيه . . . محمد سلامه


شبابـ تعاونـ
avatar
محمد سلامه
قبطان المنتدى

. :::::[بيانات العضو]:::: : .

ذكر
الفرقه : خريج
شعبة : التسويق الدولى
عدد المساهمات : 3137
منين : المعادى , القاهره
العمل/الترفيه : مهندس زراعي

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

جديد رد: حكايات مصريه 100%

مُساهمة من طرف Tota في الأحد 25 أبريل 2010, 17:11


avatar
Tota
عضو فعال
عضو فعال

. :::::[بيانات العضو]:::: : .
انثى
الفرقه : الرابعة
شعبة : التسويق الدولى
عدد المساهمات : 217
العمل/الترفيه : الكمبيوتر
الهوايه : هادئ

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

جديد رد: حكايات مصريه 100%

مُساهمة من طرف hossamzezo في الأحد 25 أبريل 2010, 23:01

avatar
hossamzezo
عضو ذهبى
عضو ذهبى

. :::::[بيانات العضو]:::: : .
ذكر
الفرقه : الرابعة
شعبة : التسويق الدولى
عدد المساهمات : 1235
منين : ايتاي البارود البحيره
الهوايه : الحمدلله علي كل شئ
الاوسمه :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

جديد رد: حكايات مصريه 100%

مُساهمة من طرف محمد سلامه في الإثنين 26 أبريل 2010, 00:08

Tota كتب:

:lol:

:454:


شباب عرفاني متأصل
إديّا معاكوا هنحصل
تعاون زرعو متفصل
ومستقبل تاريخهُ بانيه . . . محمد سلامه


شبابـ تعاونـ
avatar
محمد سلامه
قبطان المنتدى

. :::::[بيانات العضو]:::: : .

ذكر
الفرقه : خريج
شعبة : التسويق الدولى
عدد المساهمات : 3137
منين : المعادى , القاهره
العمل/الترفيه : مهندس زراعي

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

جديد رد: حكايات مصريه 100%

مُساهمة من طرف mohammedalgamal في الإثنين 26 أبريل 2010, 01:11

موضوع جميل تسبم ايدك
انا عن نفسى بموت ف الملوخية
اذا كانت خضرة او ناشفة
ان شاء الله ياسمكاوى هتدوقها عندى
ومشكور على الامثال الجميلة دى
avatar
mohammedalgamal
عضو مبدع
عضو مبدع

. :::::[بيانات العضو]:::: : .
ذكر
الفرقه : خريج
شعبة : تربوى
عدد المساهمات : 518
منين : CAIRA
العمل/الترفيه : مهندس زراعى
الهوايه : تمام الحمد للة

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

جديد رد: حكايات مصريه 100%

مُساهمة من طرف محمد سلامه في الإثنين 26 أبريل 2010, 01:21

mohammedalgamal كتب:
موضوع جميل تسبم ايدك
انا عن نفسى بموت ف الملوخية
اذا كانت خضرة او ناشفة
ان شاء الله ياسمكاوى هتدوقها عندى
ومشكور على الامثال الجميلة دى


تسلملى يا حبى على كلامك الجميل وعلى فكره انا بموووووووت فى الملوخيه :454:


شباب عرفاني متأصل
إديّا معاكوا هنحصل
تعاون زرعو متفصل
ومستقبل تاريخهُ بانيه . . . محمد سلامه


شبابـ تعاونـ
avatar
محمد سلامه
قبطان المنتدى

. :::::[بيانات العضو]:::: : .

ذكر
الفرقه : خريج
شعبة : التسويق الدولى
عدد المساهمات : 3137
منين : المعادى , القاهره
العمل/الترفيه : مهندس زراعي

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

جديد رد: حكايات مصريه 100%

مُساهمة من طرف شمس النهار في الإثنين 26 أبريل 2010, 09:33

بصوا بقا من غير شكر فى نفسى انا اجدع واحده تعمل الملوخيه بس الحكايه تحبيشه الطشه والنفس اهم حاجه النفس وشكرا على تاريخ الملوخيه يا سمكاوى طلعت بنت ملوك بصحيح
avatar
شمس النهار
عضو ذهبى
عضو ذهبى

"ركن الديكور بتاع شمس"


. :::::[بيانات العضو]:::: : .
انثى
الفرقه : خريج
شعبة : التسويق الدولى
عدد المساهمات : 1106
منين : فى العالم كله مش الشمس بقا
العمل/الترفيه : زراعيه جديده
الهوايه : رايقه شويه وشويه
الاوسمه :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

جديد رد: حكايات مصريه 100%

مُساهمة من طرف Manoo في الخميس 13 مايو 2010, 14:27


avatar
Manoo
عضو مميز
عضو مميز

. :::::[بيانات العضو]:::: : .
ذكر
الفرقه : لست بالمعهد
شعبة : لست بالمعهد
عدد المساهمات : 263
منين : hiac.yoo7.com
العمل/الترفيه : على النت
الهوايه : On My Mood

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

جديد رد: حكايات مصريه 100%

مُساهمة من طرف mahmoud ticherno في الخميس 13 مايو 2010, 14:49

avatar
mahmoud ticherno
عضو ذهبى
عضو ذهبى

"الاقسام الزراعيه"

. :::::[بيانات العضو]:::: : .
ذكر
الفرقه : خريج
شعبة : اداره
عدد المساهمات : 1406
منين : لا الة الا اللة محمد رسول اللة
العمل/الترفيه : مهندس زراعى
الهوايه : نحمد ربنا على كل حال
الاوسمه :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

جديد رد: حكايات مصريه 100%

مُساهمة من طرف محمد سلامه في الخميس 13 مايو 2010, 14:56

شمس النهار كتب:بصوا بقا من غير شكر فى نفسى انا اجدع واحده تعمل الملوخيه بس الحكايه تحبيشه الطشه والنفس اهم حاجه النفس وشكرا على تاريخ الملوخيه يا سمكاوى طلعت بنت ملوك بصحيح

يا جاااامد يا جاااااااامد
:lol:


شباب عرفاني متأصل
إديّا معاكوا هنحصل
تعاون زرعو متفصل
ومستقبل تاريخهُ بانيه . . . محمد سلامه


شبابـ تعاونـ
avatar
محمد سلامه
قبطان المنتدى

. :::::[بيانات العضو]:::: : .

ذكر
الفرقه : خريج
شعبة : التسويق الدولى
عدد المساهمات : 3137
منين : المعادى , القاهره
العمل/الترفيه : مهندس زراعي

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

جديد رد: حكايات مصريه 100%

مُساهمة من طرف محمد سلامه في الخميس 13 مايو 2010, 14:57

Manoo كتب:

:lol:


شباب عرفاني متأصل
إديّا معاكوا هنحصل
تعاون زرعو متفصل
ومستقبل تاريخهُ بانيه . . . محمد سلامه


شبابـ تعاونـ
avatar
محمد سلامه
قبطان المنتدى

. :::::[بيانات العضو]:::: : .

ذكر
الفرقه : خريج
شعبة : التسويق الدولى
عدد المساهمات : 3137
منين : المعادى , القاهره
العمل/الترفيه : مهندس زراعي

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

جديد رد: حكايات مصريه 100%

مُساهمة من طرف محمد سلامه في الخميس 13 مايو 2010, 14:58

محمود كتب:

:lol:


شباب عرفاني متأصل
إديّا معاكوا هنحصل
تعاون زرعو متفصل
ومستقبل تاريخهُ بانيه . . . محمد سلامه


شبابـ تعاونـ
avatar
محمد سلامه
قبطان المنتدى

. :::::[بيانات العضو]:::: : .

ذكر
الفرقه : خريج
شعبة : التسويق الدولى
عدد المساهمات : 3137
منين : المعادى , القاهره
العمل/الترفيه : مهندس زراعي

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

جديد رد: حكايات مصريه 100%

مُساهمة من طرف ebrahim_sadek في الإثنين 30 أغسطس 2010, 14:45

:تســامـ: :الى الامام: :roll:
avatar
ebrahim_sadek
افضل عضو
افضل عضو

. :::::[بيانات العضو]:::: : .
ذكر
الفرقه : الرابعة
شعبة : اداره
عدد المساهمات : 1320
منين : EL MaNSOrA
العمل/الترفيه : اي حاجه فيها كومبيوتر =)
الهوايه : سيكوباتي (مريض نفسي)
الاوسمه :

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

جديد رد: حكايات مصريه 100%

مُساهمة من طرف rama في الإثنين 30 أغسطس 2010, 15:42

تسلمم ياسمكاوى انك عرفتنى عليها بس انا وهى مش صحاب خالص من بعيد كده بس انا مش بكرهاا بس ولا بحبها :مشـكورـ:
avatar
rama
عضو ذهبى
عضو ذهبى

. :::::[بيانات العضو]:::: : .
انثى
الفرقه : خريج
شعبة : التسويق الدولى
عدد المساهمات : 854
منين : in the heart of mylove
العمل/الترفيه : I love listening to music
الهوايه : romans

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى